Chevrolet


Cobalt SS

Chevrolet Cobalt – samochód kompaktowy, wprowadzony do produkcji przez Chevroleta w 2004 roku jako rocznik modelowy 2005. Cobalt zastąpił bardziej popularnego Chevroleta Cavaliera i konkurował z japońskimi samochodami takimi jak Honda Civic i Toyota Corolla. Samochód produkowany był wyłącznie na rynek amerykański. Najtańsza wersja kosztowała 13 000 $ (ok. 30 tys. zł.), dysponuje mocą maksymalną 148 KM i pojemnością 2,2 dm3. Napęd przekazywany jest na przednią oś. Cobalt był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i coupe i powstał na płycie podłogowej GM Delta tak jak wiele innych samochodów koncernu General Motors m.in.: Chevrolet HHR, Pontiac G5, Saturn ION oraz europejski Opel Astra i 7-miejscowa Zafira. Wszystkie Cobalty były produkowane w zakładach GM w Lordstown w Ohio. Przednie zawieszenie jest niezależne z kolumnami MacPhersona, z tyłu użyta jest belka skrętna. Rozstaw osi to 103,3 cala (262,4 cm), czyli większy niż u konkurencji. Masa pojazdu wynosi 2808-2989 lb (1273-1355 kg). Chevrolet Cobalt jest dość ekonomicznym samochodem, a jego spalanie utrzymuje się na poziomie 9,5 l/100 km w mieście i 6,5 l/100 km na trasie. Samochód wyposażony jest w elektryczne wspomaganie kierownicy, lepsze niż konwencjonalne hydrauliczne. Cobalt z 2008 roku był sprzedawany z pakietem SS zaopatrzonym w turbodoładowany 260-konny silnik o pojemności 2,0 l z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Spalanie tej wersji wynosi w granicach 11 l/100 km w mieście i 8 l/100 km poza nim. Cobalt z tymże pakietem został dobrze przyjęty przez prasę motoryzacyjną.

 

GM oferuje także trzy pakiety podnoszące moc dla turbodoładowanego silnika LSJ nazwane "stage kits". Pakiet pierwszy składa się z lepszych wtryskiwaczy paliwa i ma przeprogramowany komputer sterujący tak by podnieść moc maksymalną o 30 KM. Drugi pakiet to zmienione wtryskiwacze i przeprogramowany komputer oraz lepszy pasek i koło pasowe do sprężarki gwarantujące moc podwyższoną o 40 KM. Przy obydwu pakietach odcięcie zapłonu następuje przy 7000 obrotach na minutę. Ostatni pakiet ulepszający to mniejsze koło pasowe sprężarki, większy intercooler i wykonany na zamówienie sterownik zastępujący oryginalny. Pakiet trzeci pozwala używać 50-strzałowy podtlenek azotu. Wszystko to przenosi odcięcie zapłonu z 6500 obr./min. w standardowej wersji do 8000 obr./min. generując moc maksymalną 260 KM przy używaniu 100-oktanowej benzyny i wiele więcej koni przy użyciu podtlenku. Poziom trzeci przeznaczony jest do używania tylko na torze.